1 00:00:00,000 --> 00:00:04,000 2 - Wyścigi ludzików Lego 2 00:00:07,750 --> 00:00:10,750 26 października 1676 3 00:00:11,834 --> 00:00:13,834 Izaak Newton napisał list 4 00:00:13,834 --> 00:00:16,834 do swojego wielkiego rywala - Leibniza. 5 00:00:18,750 --> 00:00:20,750 Chciał powiedzieć mu o swoim wielkim odkryciu, 6 00:00:20,750 --> 00:00:23,709 ale chciał też zachować je w tajemnicy. 7 00:00:24,542 --> 00:00:29,000 Wysłał mu więc zagadkę: 8 00:00:29,000 --> 00:00:48,000 "6a, 2c, d, ae, 13e, 2f, 7i, 3l, 9n, 4o, 4q, 2r, 4s, 8t, 12v, x". 9 00:00:48,000 --> 00:00:52,000 Leibnizowi nie udało się odszyfrować tego anagramu, 10 00:00:52,000 --> 00:00:58,583 ale historycy nauki odczytali ukryte zdanie: 12 00:00:59,667 --> 00:01:02,667 "Data aequatione quotcunque 13 00:01:02,667 --> 00:01:05,667 fluentes quantitates involvente, 14 00:01:05,667 --> 00:01:08,667 fluxiones invenire et vice versa." 15 00:01:10,417 --> 00:01:11,417 Po polsku to znaczy: 16 00:01:11,959 --> 00:01:15,500 "Znając równanie dowolnego stopnia 17 00:01:15,500 --> 00:01:20,000 policzyć jego pochodną - i odwrotnie". 19 00:01:21,000 --> 00:01:24,000 To rachunek różniczkowy. 20 00:01:24,000 --> 00:01:29,000 Szklana kula, dzięki której możemy przewidywać przyszłość. 22 00:01:29,000 --> 00:01:32,000 Pozwala on wyliczyć, jak w przyszłości 23 00:01:32,000 --> 00:01:34,000 będzie poruszać się układ ciał, 24 00:01:34,000 --> 00:01:36,959 jeśli znamy ich aktualne położenia 25 00:01:36,959 --> 00:01:38,959 i siły działające między nimi. 26 00:01:40,166 --> 00:01:45,166 Wystarczy rozwiązać równanie różniczkowe. 27 00:01:48,834 --> 00:01:51,834 Przyjrzyjmy się temu na przykładzie ludzików Lego. 28 00:01:51,917 --> 00:01:53,917 Świat matematyki jest jak zabawa, 29 00:01:53,917 --> 00:01:56,375 w której wszystko jest prostsze 30 00:01:56,375 --> 00:02:00,375 niż w prawdziwym życiu. 31 00:02:06,375 --> 00:02:07,875 Ślady stóp znaczą trasę, 32 00:02:07,875 --> 00:02:10,834 którą idą sportowcy. 33 00:02:10,834 --> 00:02:12,834 Czyli trajektorię ich ruchu. 34 00:02:16,000 --> 00:02:21,000 Niech ludziki kroczą w stałym tempie. 35 00:02:21,083 --> 00:02:25,083 Niech jedne robią kroki długie, a inne - krótkie. 36 00:02:25,709 --> 00:02:27,709 Kiedy ludek porusza się szybko, 37 00:02:27,709 --> 00:02:29,709 ślady jego stóp są daleko od siebie. 38 00:02:29,709 --> 00:02:32,166 Kiedy idzie wolno, ślady są blisko. 39 00:02:36,417 --> 00:02:39,417 Strzałka łącząca dwa kolejne kroki 40 00:02:39,417 --> 00:02:41,417 przedstawia prędkość, 41 00:02:42,875 --> 00:02:49,000 czyli różnicę między położeniami w kolejnych momentach. 42 00:02:49,000 --> 00:02:55,000 Stąd pochodzi nazwa: "rachunek różniczkowy". 43 00:03:00,250 --> 00:03:02,250 A teraz wyścig na sto metrów. 44 00:03:02,250 --> 00:03:04,250 Kto wygra? 45 00:03:12,125 --> 00:03:15,000 9,58 sekundy - świetnie! 46 00:03:16,792 --> 00:03:21,000 Ale ruch zwykle nie składa się z osobnych kroków. 47 00:03:21,792 --> 00:03:24,250 Spójrz na te wyścigówki: 48 00:03:24,250 --> 00:03:26,750 Nie kroczą, tylko jadą płynnie. 49 00:03:27,583 --> 00:03:31,000 Czym teraz jest prędkość? 50 00:03:31,291 --> 00:03:33,291 Zauważmy, że film, który teraz oglądasz 51 00:03:33,291 --> 00:03:34,792 składa się z klatek 52 00:03:34,792 --> 00:03:36,250 wyświetlanych w tempie 25 na sekundę. 53 00:03:36,250 --> 00:03:38,250 Możemy więc przyjąć, że te wyścigówki 54 00:03:38,250 --> 00:03:41,250 robią 25 kroków na sekundę. 55 00:03:42,709 --> 00:03:44,709 Możemy mówić o ich prędkości 56 00:03:44,709 --> 00:03:46,709 tak samo jak o prędkości ludzików Lego. 57 00:03:50,709 --> 00:03:53,709 Newton traktował każdy płynny ruch 58 00:03:53,709 --> 00:03:57,709 jako sekwencję kroków. 59 00:03:57,709 --> 00:04:02,709 Ale kroków tak małych, że stają się niewidoczne - jak w filmie. 60 00:04:10,667 --> 00:04:13,125 Obliczanie prędkości ruchu 61 00:04:13,125 --> 00:04:16,125 nazywa się obliczaniem pochodnej. 62 00:04:16,125 --> 00:04:19,125 Zajmuje się tym rachunek różniczkowy. 63 00:04:26,500 --> 00:04:29,500 Oto ruch. 64 00:04:39,208 --> 00:04:42,208 Strzałki reprezentują prędkość. 65 00:04:42,875 --> 00:04:45,875 Matematycy nazywają te strzałki wektorami. 66 00:04:55,417 --> 00:04:59,417 A teraz rozważmy przeciwny problem. 67 00:05:00,166 --> 00:05:06,166 Te strzałki na ziemi nazywamy polem wektorowym. 68 00:05:06,917 --> 00:05:14,333 Wyobraźmy sobie pole, na którym zamiast źdźbeł zboża rosną wektory. 69 00:05:16,250 --> 00:05:18,250 Ludziki Lego mają zadanie: 70 00:05:18,250 --> 00:05:22,250 poruszać się z prędkością wyznaczoną przez strzałki. 71 00:05:26,625 --> 00:05:28,625 To proste. 72 00:05:28,709 --> 00:05:30,166 Ludziki patrzą pod nogi i widzą strzałkę, 73 00:05:30,166 --> 00:05:33,125 która mówi, jak mają się poruszać, 74 00:05:33,125 --> 00:05:36,083 więc ruszają w zadanym kierunku z zadaną prędkością. 75 00:05:38,834 --> 00:05:41,792 Chwilę później są w nowym punkcie, 76 00:05:41,792 --> 00:05:43,792 gdzie czeka na nie kolejna strzałka, 77 00:05:43,959 --> 00:05:45,959 więc ruszają w nowym kierunku. 78 00:05:45,959 --> 00:05:47,959 I znowu, i znowu, i znowu. 79 00:05:54,291 --> 00:05:56,291 Taki spacer jest prosty. 80 00:05:56,291 --> 00:05:59,792 Po prostu wykonujesz krok za krokiem. 81 00:06:01,458 --> 00:06:02,959 Musimy jeszcze wyjaśnić, 82 00:06:02,959 --> 00:06:04,959 co mamy na myśli, kiedy mówimy 83 00:06:04,959 --> 00:06:06,959 "chwilę później". 84 00:06:09,083 --> 00:06:11,583 Newton powiedziałby: 85 00:06:11,583 --> 00:06:14,041 "Po nieskonczenie krótkim czasie". 86 00:06:15,166 --> 00:06:17,166 Widzieliśmy już, że ciągły ruch 87 00:06:17,166 --> 00:06:21,166 nie jest tym samym, co ruch krok po kroku, 88 00:06:21,166 --> 00:06:23,166 ale staje się podobny do niego, 89 00:06:23,166 --> 00:06:25,667 w miarę jak kroki są coraz mniejsze i mniejsze. 90 00:06:26,709 --> 00:06:28,709 Zamiast kroczącego ludzika lego 91 00:06:28,709 --> 00:06:30,709 przyjrzyjmy się samochodzikowi 92 00:06:30,709 --> 00:06:32,709 poruszającemu się ruchem ciągłym. 93 00:06:33,250 --> 00:06:34,750 Porusza się on po linii, 94 00:06:34,750 --> 00:06:36,750 którą nazywamy trajektorią. 95 00:06:36,750 --> 00:06:40,750 To linia w każdym punkcie prostopadła do pola wektorowego. 96 00:06:50,375 --> 00:06:52,875 Widzimy pole wektorowe na płaszczyźnie. 97 00:06:52,875 --> 00:06:54,333 Na nim są dwa punkty, 98 00:06:54,333 --> 00:06:56,333 z których startują dwa motocykle. 99 00:07:02,083 --> 00:07:06,083 Twierdzenie Picarda podsumowuje koncepcję determinizmu: 100 00:07:06,083 --> 00:07:08,083 Mówi, że te punkty jednoznacznie wyznaczają 101 00:07:08,083 --> 00:07:10,083 przyszłe trajektorie motocykli. 102 00:07:11,750 --> 00:07:13,750 Dla każdego punktu jest tylko jedna trajektoria, 103 00:07:13,750 --> 00:07:19,208 która z niego startuje. 104 00:07:24,000 --> 00:07:26,000 Każdy punkt ma swoje własne przeznaczenie, 105 00:07:26,709 --> 00:07:28,709 inne dla każdego punktu. 106 00:07:30,999 --> 00:07:33,458 Oto ludzik lego stojący przed swoim przeznaczeniem. 107 00:07:34,458 --> 00:07:36,959 Nie ma wyboru - musi iść po swojej trajektorii. 108 00:07:36,959 --> 00:07:41,417 Dwie trajektorie nigdy się nie przetną. 109 00:07:42,125 --> 00:07:44,125 Wyznaczaniem trajektorii 110 00:07:44,125 --> 00:07:47,625 na podstawie pola wektorowego 111 00:07:47,625 --> 00:07:49,625 zajmuje się rachunek całkowy - 112 00:07:49,625 --> 00:07:53,625 - odwrotność rachunku różniczkowego. 113 00:08:13,375 --> 00:08:15,375 A to ludziki lego 114 00:08:15,375 --> 00:08:16,875 ustawione równo jak żołnierze 115 00:08:16,875 --> 00:08:18,875 gotowi do marszu. 116 00:08:28,291 --> 00:08:29,792 Ruszają. 117 00:08:30,709 --> 00:08:34,166 Ich równe szeregi rozsypują się. 118 00:08:34,750 --> 00:08:38,208 Wygląda to, jakby płynęły rzeką, 119, 00:08:38,750 --> 00:08:40,750 każdy niesiony swoim prądem 120 00:08:40,750 --> 00:08:45,750 który wyznacza kierunek jego ruchu. 121 00:08:47,083 --> 00:08:49,083 Pomyśl: tak wygląda nasze życie. 122 00:08:50,000 --> 00:08:53,000 Siedem miliardów ludzików lego pływających po Ziemi 123 00:08:53,000 --> 00:08:56,000 I pomyśl o ruchu miliardów miliardów miliardów 124 00:08:56,000 --> 00:08:59,000 cząsteczek powietrza w atmosferze. 125 00:09:10,583 --> 00:09:12,583 Prosty, naiwny przykład, 126 00:09:12,999 --> 00:09:14,999 który właśnie oglądamy, 127 00:09:15,125 --> 00:09:19,125 pokaże nam słabość determinizmu. 128 00:09:20,041 --> 00:09:22,041 Przyjrzyjmy się temu polu wektorowemu. 129 00:09:22,583 --> 00:09:24,583 Kiedy ludziki idą naprzód, 130 00:09:24,583 --> 00:09:26,583 te, które są na lewo od linii środkowej, 131 00:09:26,583 --> 00:09:28,583 skręcają w lewo, 132 00:09:28,583 --> 00:09:32,583 a te z prawej strony - w prawo. 133 00:09:33,999 --> 00:09:36,999 Z jednej strony jest to deterministyczne: 134 00:09:36,999 --> 00:09:38,999 każdy ludek podąża za swoim przeznaczeniem 135 00:09:38,999 --> 00:09:40,999 i nie ma władzy nad swoim ruchem. 136 00:09:41,166 --> 00:09:44,667 Z drugiej strony dwa sąsiednie ludki 137 00:09:44,667 --> 00:09:47,125 może czekać bardzo różny los. 138 00:09:47,125 --> 00:09:51,625 Drobny szczegół może całkowicie zmienić przyszłość. 139 00:09:59,250 --> 00:10:02,250 W książce "Materia i ruch" 140 00:10:02,250 --> 00:10:04,250 opublikowanej w roku 1876 141 00:10:05,208 --> 00:10:07,208 fizyk Jamex Clark Maxwell 142 00:10:07,208 --> 00:10:10,208 podkreśla wrażliwość procesów fizycznych 143 00:10:10,208 --> 00:10:12,208 na zmiany warunków początkowych. 144 00:10:22,041 --> 00:10:24,041 Oto co pisze: 145 00:10:25,542 --> 00:10:27,542 „Mówi się, że ta sama przyczyna 146 00:10:27,542 --> 00:10:32,542 zawsze wywołuje ten sam skutek. 147 00:10:33,834 --> 00:10:37,834 Ale nie mylmy tego z innym zdaniem: 148 00:10:38,250 --> 00:10:40,250 «Podobna przyczyna powoduje podobny skutek». 149 00:10:40,250 --> 00:10:42,250 To drugie zdanie jest prawdziwe tylko wtedy, 150 00:10:42,250 --> 00:10:46,125 kiedy niewielkie zmiany warunków początkowych 151 00:10:46,125 --> 00:10:54,625 powodują tylko niewielkie zmiany sytuacji końcowej. 152 00:10:57,125 --> 00:11:02,125 Dla wielu zjawisk fizycznych ten warunek jest spełniony. 153 00:11:02,125 --> 00:11:05,125 Ale są zjawiska, dla których drobna zmiana stanu początkowego 154 00:11:05,125 --> 00:11:08,625 powoduje wielką zmianę końcowego stanu systemu”. 155 00:11:18,083 --> 00:11:23,041 Przykładowo: mała zmiana prędkości samochodu 156 00:11:23,041 --> 00:11:25,542 może spowodować wypadek. 157 00:11:34,041 --> 00:11:36,041 Ta wrażliwość stanu końcowego 158 00:11:36,041 --> 00:11:38,041 na zmiany stanu początkowego 159 00:11:38,041 --> 00:11:40,041 jest cechą chaosu. 160 00:11:40,875 --> 00:11:43,875 Są też sytuacje bardziej skomplikowane. 161 00:11:44,041 --> 00:11:46,041 Wyobraźmy sobie pole wektorowe 162 00:11:46,041 --> 00:11:48,041 rysowane nie na ziemi, 163 00:11:48,041 --> 00:11:50,041 a w przestrzeni. 205 00:11:50,041 --> 00:11:52,041 Na przykład to pole, 206 00:11:52,041 --> 00:11:56,041 którego przekroje właśnie widzimy. 208 00:11:56,041 --> 00:12:01,041 Tym razem ludziki nie chodzą, tylko latają. 210 00:12:01,417 --> 00:12:03,417 W każdej chwili ich prędkość 211 00:12:03,417 --> 00:12:06,417 wyznaczona jest przez pole wektorowe. 212 00:12:07,625 --> 00:12:12,917 Patrzcie, jak chaotyczny jest ich ruch! 214 00:12:15,999 --> 00:12:19,499 Wyobraźmy sobie ludzika lego - wróżbiarza, 215 00:12:19,499 --> 00:12:22,999 który miałby przewidywać ruch tych pojazdów. 217 00:12:22,999 --> 00:12:25,999 To niemożliwe! 218 00:12:26,959 --> 00:12:31,917 Kto wie, gdzie znajdą się za godzinę? 220 00:12:32,500 --> 00:12:34,999 Skoro tak trudno przewidzieć ruch ludzików lego, 221 00:12:34,999 --> 00:12:37,458 pomyśl, jak trudno przewidzieć los człowieka!